BPD Whize: voor een betrouwbaar beeld van huishoudens en hun woonwensen
Kennis van toekomstige bewoners is cruciaal voor succes in gebiedsontwikkeling
Iedereen is uniek. Maar hoe uniek we ook zijn, we delen altijd iets met anderen. Bijvoorbeeld als het gaat om een nieuwbouwwoning. Zo willen veel mensen een nieuwbouwhuis dat eruit ziet als een woning uit de jaren ‘30. Anderen willen juist een huis dat er helemaal van deze tijd uitziet. De een wil in de stad wonen, de ander niet. Er zijn mensen die een nieuwe koopwoning willen, of juist een nieuwbouw huurwoning.
Welke dromen en wensen hebben mensen over hun nieuwbouwwoning? In hoeverre willen mensen verhuizen? Welke doelgroepen zijn er, en wat willen ze precies? Dat brengt BPD Whize in kaart. In dit segmentatiemodel zijn 11 hoofddoelgroepen, zogenaamde persona’s, geïdentificeerd. Aan de hand daarvan kun je gedetailleerd zien wat mensen willen als ze wonen in – of willen verhuizen naar – een nieuwbouwwoning. En dat is precies wat deze BPD Whize bijzonder maakt.
Gedrag, interesses, dromen en doelen: de 11 persona’s
Een persona is een specifieke beschrijving van een consument op basis van gedrag, interesses, dromen en doelen. Een persona bestaat niet echt, maar is wel representatief. Met een persona (ook wel: ijkpersoon) kun je levendig, concreet en gedetailleerd beschrijven en in beeld brengen hoe een doelgroep eruit ziet. Zo kun je beslissingen over het realiseren van nieuwe leefomgevingen goed onderbouwen. Hierdoor sluit de toekomstige gebiedsontwikkeling nauw aan op de behoefte van de toekomstige bewoners. Dat is de meerwaarde van BPD Whize.
Hoe beter je weet voor wie je een nieuwbouwwoning ontwikkelt, hoe groter de slaagkans van de gebiedsontwikkeling
Meer informatie
Wilt u meer weten over BPD Whize of over wat BPD voor u hierin kan betekenen? Neem dan contact op via [email protected].