Hoe willen millennials en starters écht wonen?
De conclusies zijn opmerkelijk omdat ze niet sporen met wat er vaak over millennials wordt gedacht. Het bij velen gangbare beeld is dat deze generatie het liefst in de stad wil wonen, bij voorkeur in een huurwoning, en dat men de auto, woonruimte of wasmachine graag wil delen met anderen. De werkelijkheid is anders, blijkt uit een onderzoek dat BPD in 2017-2018 deed in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen. De onderzoekers keken naar de woonvoorkeuren van Nederlandse millennials met verhuisplannen die na de verhuizing een zelfstandig huishouden gaan vormen – alleen, met een partner, of met een partner en kinderen. Studenten die op kamers willen blijven wonen, zijn dus niet ondervraagd.
Huren of kopen
Een van de conclusies uit het onderzoek: de gemiddelde millennial zit vaak op Funda. Veel millennials willen namelijk het liefst een woning kopen, óók de groep die in de stad wil wonen. Een huurwoning is weliswaar interessant omdat die meer flexibiliteit biedt, maar in de (middelgrote) steden en in de kleinere woonkernen (de grootste groep!) is er ook veel belangstelling voor de koopwoningmarkt. De argumenten daarvoor zijn van alle tijden: een koopwoning kun je naar je eigen wensen indelen, en op lange termijn is kopen financieel gunstiger dan huren. Alleen millennials die in de G4 willen wonen – en dat is dus een minderheid – prefereren huren, waarschijnlijk omdat ze beseffen dat een koopwoning in de grote stad (nog) buiten hun bereik ligt.
In de media wordt vaak de indruk gewekt dat twintigers en dertigers alleen in de stad zouden willen wonen. De opmerkelijkste onderzoeksconclusie is dat dit slechts de helft van de waarheid is. Zeker, veel millennials willen naar de stad, maar een net zo grote groep wil een woning in een dorpse of landelijke gemeente. De plek van afkomst speelt bij die woonvoorkeur een grote rol. De meeste millennials willen wonen waar ze zijn opgegroeid, al is er een minderheid die van dorp naar stad trekt en nog een kleinere minderheid die juist van stad naar dorp wil.
Millennials op de woningmarkt
Millennials vormen de generatie die is geboren tussen 1980 en 2000 en zijn (als starter) actief op woningmarkt. In Nederland wonen zo’n 4,2 miljoen millennials, circa een kwart van de bevolking, waarvan de helft in een stedelijk gebied woont en slechts een klein deel in de G4.
De sterk gegroeide welvaart en de technologische vooruitgang hebben deze generatie gevormd. Met het grootste gemak communiceren ze digitaal. Hun vertrouwen in de toekomst is rotsvast. Die zelfverzekerdheid grenst voor sommigen aan narcisme. De stedelijke, hoogopgeleide en goedverdienende millennial (de ‘hipsterbaard’) trekt in dat verband veel aandacht, maar dit is een kleine minderheid. Wel is het een feit dat millennials – meer dan vorige generaties – gezien en gerespecteerd willen worden. Ambitie, carrière, persoonlijke ontwikkeling en thrillseeking vinden ze belangrijker dan politieke overtuiging of inkomensgelijkheid.
Gelijkgestemden
Niet alleen de grote steden zijn populair, ook de middelgrote en kleine steden zijn dat – als er maar levendigheid en gezelligheid te vinden is. Twintigers en dertigers die in een dorp of landelijk gebied willen wonen, zoeken juist rust en ruimte. Het komt er eigenlijk op neer dat iedereen een leefomgeving zoekt die bij zijn of haar levensstijl past. En minstens zo belangrijk: waar gelijkgestemden wonen, of het nu stedelingen of dorpelingen zijn.
Eén conclusie is overduidelijk: millennials willen woonvoorzieningen niet delen, ook niet in het hartje van de stad waar weinig ruimte is. Delen wordt geassocieerd met gebrek aan privacy. Het is alleen een optie als noodoplossing, of als iets tijdelijks, en dan alleen nog met bekenden (familie, vrienden), en vooral om kosten te besparen.
Het onderzoek laat goed zien dat beeldvorming het zicht op de werkelijkheid soms danig kan belemmeren. Veel millennials wonen op dit moment niet in de grote stad. De vraag naar (koop)woningen vanuit deze generatie komt dus ook of juist in kleine steden en woonkernen terecht.