Rabobank investeert opnieuw 1 miljard euro in BPD Woningfonds

Rabobank investeert een extra € 1 miljard in BPD Woningfonds om verdere groei mogelijk te maken. Dit unieke fonds, een initiatief van Rabobank en BPD, wil in tien jaar 15.000 middenhuurwoningen realiseren. In 2019 ontving BPD Woningfonds de eerste miljard euro van Rabobank. Met deze nieuwe toekenning kan het fonds de komende jaren volop doorinvesteren in nieuwe betaalbare en duurzame middenhuurhuurwoningen, verspreid over heel Nederland. Sinds de start vijf jaar geleden heeft het fonds inmiddels ruim 5.000 woningen in portefeuille.
  • Publicatiedatum: 26 september 2024

Harm Janssen, CEO BPD Europe: 'We zijn erg blij met deze uitbreiding van het commitment van Rabobank. Door de samenwerking tussen gebiedsontwikkelaar BPD en beleggingsfonds BPD Woningfonds hebben wij de afgelopen vijf jaar aanzienlijk kunnen bijdragen aan het toevoegen van meer betaalbare woningen in Nederland. En met succes. Inmiddels valt ruim meer dan de helft van de woningen die wij ontwikkelen in het betaalbare segment. Meer betaalbare woningen zijn niet alleen broodnodig, maar zorgen ook voor een goede doorstroming op de woningmarkt. We zien er dan ook naar uit om de komende jaren om samen met BPD Woningfonds onze koers voort te zetten en meer betaalbare woningen aan de woningmarkt toe te voegen.'

Tak Lam, fondsdirecteur BPD Woningfonds: 'Het is een blijk van vertrouwen en maatschappelijke verantwoordelijkheid van Rabobank door opnieuw te investeren in BPD Woningfonds en daarmee in de Nederlandse woningmarkt. Met deze nieuwe investering zijn we in staat duurzame nieuwbouwwoningen toe te voegen en aan te bieden aan starters, gezinnen en senioren die niet in aanmerking komen voor sociale of dure huur, of voor wie een koopwoning buiten bereik ligt.'

Carlo van Kemenade, directeur Retail Nederland Rabobank: 'Het tekort aan betaalbare woningen maakt het voor veel mensen moeilijk om een geschikt thuis te vinden. Als coöperatieve bank willen wij mensen helpen hun woonwensen te realiseren. Dit doen we niet alleen door hen op weg te helpen met een hypotheek, maar ook door ervoor te zorgen dat er meer woningen bijkomen. Bijvoorbeeld door de bouw van flexwoningen te stimuleren en te investeren in woningbouw. Met deze extra investering in het BPD Woningfonds zetten we een tandje bij en breiden we het aanbod in het middenhuursegment verder uit. Zo krijgen meer mensen toegang tot hun droomhuis.'